söndag 4 juni 2017

Och själv då?


Sitter här, lite handlingsförlamad, bedrövad och hjärntrött efter ännu en glimt in i livet hos en när och kär som möts av idioti om och om och om igen. Jag är glad att hen orkar berätta - men så ledsen för allt hen behöver utstå.

"Det är något fel i huvudet på såna där gays, eller bi, eller vad de är." 

"Asså, hur kan man välja att bli det?" 

"Jag fattar inte - det är så äckligt. Själv skulle jag aldrig kunna ..." 


Ogenomtänkta, oreflekterade kommentarer som folk släpper ur sig likt illaluktande fisar utan att fundera mer på det - "skönt att "lufta sig", typ - utan tanke (i bästa fall - i värsta fall helt medvetna men oberörda) på att det i omgivningen finns de som blir träffade av stanken - som aldrig får chansen att hämta andan, känna sig som "vem som helst".
Det är svårt att var utsatt och samtidigt alltid orka ta fajten, höja rösten för att undervisa, informera, ifrågasätta ... för att skapa en värld där man själv, alla, har lika rätt att finnas till.


Ingen ska behöva göra det. Seriöst. 2017. 

Och själv då? När valde du det heterosexuella alternativet?







3 kommentarer:

  1. Jag brukar tänka.... men är du helt obildad, när jag hör eller hamna i närheten av dessa kommentarer eller vad man nu ska kalla det. Okunskap eller ren dumhet !

    SvaraRadera
  2. Ja, vad ska man säga????!!!!! Kan bara skaka på huvudet och undra om det verkligen är år 2017.

    PS. När jag läste ditt inlägg så tänkte jag spontant på Irland som valde en gay kille till sin nya regeringschef häromdagen! DS.

    SvaraRadera
  3. Om jag kunde fatta varför andras sexualitet är så omåttligt intressant? Jag fattar inte hur någon kan äta njure och lever - det är så äckligt. Men det betyder ju inte att det är något fel i huvudet på personen som äter inälvor. Eller?

    Några verktyg, några dräpande svar att ha på lager till sådana dumhuvuden vore inte dumt, men ack så känsligt för den drabbade <3

    SvaraRadera