torsdag 2 mars 2017

Böcker lästa i februari


The Last Star (The 5th Wave #3) av Rick Yancey

Fienden är De andra. Fienden är vi. De är här nere, de är där upp, de är ingenstans. De vill ha jorden, de vill att vi ska ha den. De kom för att utplåna oss, de kom för att rädda oss. Bakom gåtorna finns en sanning. Cassie har blivit förrådd. Det har även Ringer. Zombie. Nugget. Och alla 7,5 biljoner människor som brukade leva på vår planet. Förrådda, först av De andra, men nu av oss själva. Jordens kvarvarande överlevare måste bestämma vad som är viktigast att rädda sig själva, eller rädda det som gör oss mänskliga.
Tredje och sista delen i serien. Lyssnade på dem allihop via Storytel – många bilresor blev intressantare.
Glad att jag tyckte det här var en bättre bok än del två. En 4:a
Seriens tidigare två böcker finns redan på svenska – den här kommer ut under 2017 och heter då Den Sista Stjärnan
ADLIBRIS

The Little Book of Hygge: The Danish Way to Live Well av Meik Wiking


Denmark is often said to be the happiest country in the world. That's down to one thing: hygge. 'Hygge has been translated as everything from the art of creating intimacy to cosiness of the soul to taking pleasure from the presence of soothing things. My personal favourite is cocoa by candlelight...' You know hygge when you feel it. It is when you are cuddled up on a sofa with a loved one, or sharing comfort food with your closest friends. It is those crisp blue mornings when the light through your window is just right
En bok som är väldigt i ropet bland engelska booktubers. Den här finns också på Storytel – så jag … Ja, egentligen ska den nog inte vara med I den här listan med LÄSTA böcker – för jag snabbspolade en hel del. Mysig. Många recept – både på mysighet och mat. Inget jag skulle vilja läsa i pappersform eller lyssna på igen. En 3:a
ADLIBRIS

MaddAddam (MaddAddam #3) av Margaret Atwood

En farsot har svept fram över jorden, men en liten grupp kallad MaddAddamiter överlever tillsammans med de grönögda crakerianerna - en vänligt sinnad humaniod art som framställts med bioteknik för att ersätta människo­släktet. Överlevarna i civilisationens ruiner ställs inför nya hot och möjligheter - kan mänskligheten få en andra chans, trots att vi misslyckades så grovt med den första?
Tredje och sista delen i Atwoods helt galna serie. Här kommer bitar från de andra två böckerna på sin plats och jag ser den större bilden – och är inte helt söker på att jag gillar det jag ser – men det har inte med berättelsen att göra, mer om hur människan är, och hur klart det blir i Atwoods framställning. En 4:A
Böckerna finns på svenska och den här heter då också Maddaddam
ADLIBRIS

Death and the Oxford Box
av Veronica Stallwood

Dawn on a cold February morning and a mist hangs over Oxford, shrouding spires and domes. Feisty novelist Kate Ivory enjoys her early morning run with the (mainly) women's jogging group. It gets her away from her word processor and she hears all the local gossip on the hoof. This morning, one of the women complains to Kate that her husband has walked out on her, taking with him the valuable antique enamel mourning-boxes given to her by her grandmother who - horrors - is coming to visit. The group plans to nick the boxes back again. How could they guess that their amateurish raid would provide the cover for a more sinister crime?
En medioker detektivberättelse från engelska Oxford. Enligt Goodreads blir hennes böcker bättre efter den här första – så kanske provar jag på en bok till i serien … men, å andra sidan; det finns så mycket annat att läsa! En 3:a
ADLIBRIS

Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson

När familjen samlas runt Miriams säng för att fira hennes 85-årsdag tror de att hon blivit dement. Varför påstår hon annars att hon inte heter det alla vet att hon faktiskt heter? Sanningen bakom tatueringen på Miriams arm, om hur hon blev Miriam, börjar så sakta komma fram och det är en helt annan berättelse än familjen väntar sig. Det är en berättelse om självbedrägeri, skam och utanförskap, om Europas smärtsamma historia, om romers situation och Sverige under efterkrigstiden.
När folk är som mest hypade kring en bok är jag aldrig speciellt sugen på att läsa den – men när allt lugnat sig är jag nyfiken på vad allt väsen var för. Som med många andra böcker så även med ”Jag heter inte Miriam”.
Nu skapad bokcirkel bestämde att, som bok två, läsa just den (bra, annars hade det nog dröjt ännu längre innan jag kom till skott).
Vilken bok! Jag sällar mig till den beundrande skaran av läsare som hyllat Majgull Axelsson länge och väl.
Den här boken borde vara en av de böcker alla gymnasielever får som uppgift att läsa – både ut svenska- och historiesynpunkt. En klar 5:a
ADLIBRIS

The Bear and the Nightingale av Katherine Arden

In a village at the edge of the wilderness of northern Russia, where the winds blow cold and the snow falls many months of the year, an elderly servant tells stories of sorcery, folklore and the Winter King to the children of the family, tales of old magic frowned upon by the church.

Månadens största läsupplevelse – eller, ja lyssnarupplevelse – även den här konsumerade jag som ljudbok. Bra ljudböcker får mig att gå på fler promenader – så det är ju positivt J
Det här är saga i ny tappning så bra som det bara kan bli. Ryska legender och folksagor – husgudar och den nya religionens krock.
Fängslande, fantastisk – jag hoppas verkligen att den blir översatt! En 5:a
ADLIBRIS

How I Live Now av Meg Rosoff

Femtonåriga Daisy skickas från New York till den engelska landsbygden för att tillbringa sommaren med en moster och fyra kusiner som hon aldrig har träffat. Mostern måste åka bort strax efter Daisys ankomst och de fem kusinerna blir ensamma i det stora huset. Nästa dag detonerar flera bomber i centrala London och England blir ockuperat av en okänd fiende. Trots att läget trappas upp i omvärlden och kriget närmar sig, blir gården ett slags Edens Lustgård: en plats utan vuxna och regler att följa, en plats där Daisys gryende och förbjudna kärleksrelation med kusinen Edmond får växa fram ostört. Men kriget skonar ingen och kusinerna blir snart evakuerade åt olika håll. Det blir en sommar när barndomen får ett abrupt och plågsamt slut, men den får också Daisy att växa till en person hon aldrig trott att hon kunde vara.
Ännu en bok jag lyssnade på under mina bilturer. Min andra Rosoff och helt annorlunda från den första jag läste. En bra författare – jag gillar verkligen språket. Den här boken får en 4:a
Det här är Rosoff’s debutbok. Finns även på Svenska och heter då Så Har Jag Det Nu
ADLIBRIS

Assassin's Quest (Farseer Trilogy, #3) av Robin Hobb

Having been resurrected from his fatal tortures in Regal's dungeons, Fitz has once more foiled Regal's attempts to be rid of him.
Now, back in his own body, and after months of rehabilitation, Fitz begins the painful and slow process of learning the ways of a man again. Under the watchful eye of Burrich, old King Shrewd's Stablemaster, Fitz must learn to cast off the wild but carefree ways of the wolf and enter once more the human world: a world beset ever more viciously by the relentless Red Ship Raiders who are now left free to plunder any coastal town they please.
But more immediately, a world in which he finds he is utterly alone.
Regal has stripped the kingdom of its riches and retired to the inland city of Tradeford. Of Verity, on his quest to find the legendary Elderings, there has been no word; Molly, Kettricken and the Fool have all vanished. Unless Fitz can find Verity and help him in his quest, the Six Duchies will perish and there will be no safe place to live.
Sista delen (många sista delar ur trilogier i februari) i en trilogi. Tjocka böcker med många detaljer och ganska långsamt framåtskridande i berättelserna – men på ett så bra sätt att det fångar mig när jag äntligen lugnat ner mig till bokens tempo – och trotts detta så tyckte jag att det var ett alldeles för snabbt slut.
Robbs böcker har en skön känsla och jag är glad att det finns två trilogier till som fortsätter berättelsen! Sorgligt nog finns de inte på svenska.
En 4:a
ADLIBRIS

Konsten att bli gammal av Wilhelm Schmid

Problemet med åldrandet i modern tid är att det har kommit att betraktas som meningslöst som en sjukdom som måste upptäckas i tid och bekämpas effektivt, tills den kan opereras bort. Men detta, hävdar Wilhelm Schmid, är en olycklig missuppfattning. Åldrandet har en mening och vi måste lära oss att leva med åldrandeprocessen snarare än att försöka bekämpa den. Art of ageing istället för anti-ageing. Ett viktigt begrepp i västerländsk filosofi är jämnmod. Det gör livet lättare och rikare här och nu, och kanske är det överhuvudtaget inte möjligt att uppnå jämnmod förrän man blir äldre. Allt står inte längre på spel, erfarenheterna är större, bilden vidare och bedömningen av människor och ting mer träffsäker. Den här boken är ett försök att sammanställa tio steg till jämnmod som man kan uppnå genom iakttagelser, erfarenheter och medvetna överväganden.
Skrivet av en nutida tysk filosof. Fångade mig inte alls. Klyschig och ”jag-ig”. En 1:a
ADLIBRIS

Härskarteknik av Elaine Eksvärd

Härskarteknik handlar inte bara om män som förtrycker kvinnor eller chefer som missbrukar sin makt. Tvärtom är det något som vi alla, oavsett kön, ålder och position, använder mot varandra. Problemet är att de flesta inte vet om det. Här får vi hjälp att sätta fingret på när och hur det sker.
En bok om, just, härskartekniker. Den tar upp dem teknik efter teknik med flera exempel. Gott nog. Men jag kan inte påstå att den fyllde mina förväntningar. Jag hade velat ha mer om beteendevetandet bakom - varför vi beter oss som vi gör och reagerar som vi gör. Den här boken berättar mer om Eksvärds tankar kring det hela och hennes erfarenheter runt de olika teknikerna. EN gång hade jag en chef som backade allt ha sa med kommentaren ”för det har jag mångårig erfarenhet av” … och man undrar till slut hur någon kan se så bra ut vid 600 års ålder … samma här. HUR har hon hunnit – men det kanske hon har, det blir bara inte helt trovärdigt.
En 3:a ändå – för den är helt klart informativ.











Man kan säkert låna den på biblioteken också.



5 kommentarer:

  1. Alltså antingen stänger du ner trudelutten eller så får du vara utan kommenterarer från min del i framtiden;-) SKOJAR bara, men spelningen gick igång två gånger till nu, när jag ville kommentera det härinlägget. Nu har jag stängt av ljudet.
    I min ålder är det lite svårare att lyssna och att skriva samtidigt - simultanförmågan avtar liksom. Musik går bra, men inte röster;-)

    SvaraRadera
  2. Du er ein ræser til å lese,
    det var mange bøker !!!
    Flinke !

    SvaraRadera
  3. Oj oj, så många... jag heter inte miriam lät bra!

    SvaraRadera
  4. Så många intressanta böcker du har hunnit läsa. Boken Jag heter inte Miriam har jag sparat i min önskelista/kommande varukorg hos nätbokhandeln nu. Jag läste Aprilhäxan när den kom, men minns inte vad jag tyckte om den. Nu i efterhand ser jag att hon fick Augustpriset för den.

    SvaraRadera
  5. Så mycket du hinner med Eva! Den danska hyggen finns också i Norge så den finns intakt hos mig, jeg har det koselig när vi hygger oss. Dock inte läst boken du omtalar. Jag heter inte Miriam är en god bok om situationen som uppstod för så många, de som överlevd fånglägren. Majgull kan konsten atr beskriva utan att bli för sentimental men ändå ha en känslomässig ton! Aprilhäxan av Majgull är också underbar.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera